4. september 2024

Jesper Svejstrup får Carlsbergfondets Forskningspris 2024

HÆDER

Professor Jesper Svejstrup modtager Carlsbergfondets Forskningspris for sin forskning i, hvordan DNA bliver transskriberet og repareret, hvilket har betydning for forståelsen af cancer og neurologiske sygdomme.

Portrætbillede af prismodtager Jesper Svejstrup
Jesper Svejstrup får prisen for sit vigtige arbejde med at forstå basale principper for, hvordan DNA bliver transskriberet og vores gener repareret (Foto: Carlsbergfondet).

I dag har professor fra Københavns Universitet Jesper Svejstrup fået Carlsbergfondets Forskningspris 2024. Prisen bliver givet af Carlsbergfondet en gang om året til to modtagere, der har bidraget med afgørende grundforskning, og er generelt anset som en stor anerkendelse.

”Først og fremmest er jeg selvfølgelig meget glad og stolt over at være tildelt Carlsbergfondets Forskningspris. Det er en meget stor ære, og jeg er specielt glad, fordi jeg har arbejdet uden for Danmark det meste af min karriere, og denne pris viser, at vores arbejde ikke desto mindre er blevet bemærket og har haft indvirkning,” siger Jesper Svejstrup, der er professor og centerleder på Center for Gene Expression (CGEN).

De to prismodtagere hædres hver med 2 million kroner. Heraf gives 1,5 mio. kr. til forskningsaktiviteter, mens 500.000 kr. gives som en personlig pris, og han ser frem til at bruge prisen til forskning, han ellers måske ikke havde kastet sig over.

”Normalt er en bevilling øremærket til et specielt formål eller projekt. Men en pris som denne kan bruges lidt mere frit, og vi vil bruge den til at understøtte højrisiko projekter, der potentielt kan generere ny spændende forskningsområder,” siger han.

En fascination af DNA

Jesper Svejstrup får prisen for sit vigtige arbejde med at forstå basale principper for, hvordan DNA bliver transskriberet og vores gener repareret.

”Transskription, eller aflæsning af gener, danner basis for alt liv; det er den proces, hvorved koderne i vores DNA omsættes til budbringermolekyler, som laver de enzymer og proteiner, der skaber en funktionel celle,” forklarer han.

Resultaterne fra Jesper Svejstrups laboratorie har været med til at øge den indsigt, vi har i den transskriptionelle regulering, og hvordan den spiller sammen med reparation af beskadiget DNA og de sygdomme hos mennesker, der er forbundet dermed.

Jesper Svejstrup fortæller at han allerede i gymnasietiden blev fascineret af DNA, og siden som PhD student beskæftigede sig med DNA-topologi og senere i karrieren med afkodning af gener; det, man også kalder transskription.

”Mere nyligt er vi blevet mere og mere interesserede i, hvordan det ’transskriptions-maskineri’, der aflæser gener, bliver influereret af andre processer, der foregår på DNA, såsom DNA-replikation og reparation, men også i hvordan celler på transskriptionsniveau reagerer på stress,” siger han.

Læs mere om Jesper Svejstrups forskning på Carlsbergfondets hjemmeside.

Professor Jesper Svejstrup
jsvejstrup@sund.ku.dk