5. september 2024

Kathleen Stewart-Morgan modtager ERC Starting Grant

BEVILLING

Lektor Kathleen Stewart Morgan modtager Det Europæiske Forskningsråds (ERC) Starting Grant. Med bevillingen skal hun forske i, hvordan duplikation af DNA spiller en rolle i omprogrammering af celler.

Billede af bevillingsmodtageren

Hvert år uddeler Det Europæiske Forskningsråd (ERC) de såkaldte Starting Grants til forskere, der har to til syv års erfaring efter afslutningen af deres ph.d. Forskerne modtager 1,5 millioner euro over en periode på fem år til at etablere en forskningsgruppe med en innovativ forskningsidé.

Bevillingen bliver givet til forskere, der har udført banebrydende forskning og er klar til at arbejde selvstændigt med potentiale til at blive forskningsledere.

I år får en forsker fra Det Sundvidenskabelige Fakultet bevillingen, og modtageren er lektor Kathleen Stewart-Morgan.

“Det er en stor ære at modtage ERC Starting Grant, og jeg er spændt på at opbygge min forskningsgruppe og starte projektet,” siger Kathleen Stewart-Morgan. Hun er lektor ved Institut for Cellulær og Molekylær Medicin ved Københavns Universitet.

Banebrydende teknikker

Kathleen Stewart-Morgan har modtaget bevillingen til at fortsætte sin forskning inden for epigenetik med særlig fokus på methylering af DNA og den omprogrammering af methyleringsmønstret, der foregår under kimcelle-udviklingen, som er ophavet til vores kønsceller æg og sæd.

“Epigenomet kontrollerer genudtryk og opretholder genomets stabilitet. DNA-methylering er en særlig vigtig del af epigenomet – hos pattedyr er det nødvendigt for at slukke for gener og for at inaktivere repetitive DNA-sekvenser,” siger hun og tilføjer:

“På trods af dets betydning bliver DNA-methylering slettet under udviklingen af kimceller. Denne ‘omprogrammering’ menes hovedsageligt at ske gennem replikation af DNA – kimcellepuljen fortynder sin methylering ved at cellerne deler sig uden at genoprette methyleringen på nyligt replikeret DNA.”

I projektet vil Kathleen og hendes kolleger bruge den nyeste generation af banebrydennde teknikker til at få viden om omprogrammering under kimcellerudviklingen.

”Vi vil undersøge, hvordan replikation påvirker omprogrammering og den lave methyleringsgrad ved at videreudvikle og anvende ’state-of-the-art’ teknikker som sekventering, massespektrometri, mikroskopi og metaboliske analyser på musse- og cellemodeller.” siger Kathleen Morgan-Stewart.

Hun håber, at bevillingen og arbejdet vil bidrage med ny indsigt i omprogrammeringens rolle i kimcellebiologi samt udvikling af teknologier, der i fremtiden kan bruges til at studere epigenetiske ændringer i andre sammenhænge, såsom kræft og aldring.

Lektor Kathleen Stewart-Morgan
kathleen@sund.ku.dk