22. oktober 2024

SUND henter støtte til patientnær forskning

BEVILLINGER

Danmarks Frie Forskningsfond støtter 11 forskningsidéer på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet med 30 millioner kroner. Projekterne skal styrke patientnær forskning.

Grafik med tre billeder af hhv. en hjernescanning, en ægcelle og en CPAP-maskine
Danmarks Frie Forskningsfond støtter bl.a. forskning i migræne, fertilitet og søvnapnø hos Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Illustration: William Brøns Petersen

11 forskningsprojekter på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet SUND får del i de 192 millioner kroner, som Danmarks Frie Forskningsfond netop har uddelt under DFF1-midler i temaet ”Styrket klinisk og uafhængig forskning”. Bevillingerne til SUND skal blandt andet gå til forskning i søvnapnø, fertilitet og migræne.

Målet er at styrke patientnær klinisk forskning og at støtte uafhængige forskerinitierede forsøg på områder, hvor der er begrænset kommerciel interesse og mulighed for ekstern finansiering.

I år modtog Danmarks Frie Forskningsfond i alt 247 ansøgninger. Fonden har valgt at støtte 61 projekter, hvoraf 11 ligger hos Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Tillykke til:

• Professor Liselotte Sonnesen (Odontologisk Institut), der modtager støtte til ”Mandibular advancement device and continuous positive airway pressure for treatment of obstructive sleep apnoea”

• Professor Eva Ran Hoffmann (Institut for Cellulær og Molekylær Medicin), der modtager støtte til ”Assessment of efficacy and diagnostic value of whole genome sequencing for women with ovarian dysfunction”

• Postdoc Isa Amalie Olofsson (Institut for Cellulær og Molekylær Medicin), der modtager støtte til ”Whole-genome sequencing of migraine discordant monozygotic twins to find biomarkers for migraine”

• Professor Tor Biering-Sørensen (Biomedicinsk Institut), der modtager støtte til ”A Danish pragmatic randomized trial of nutritional supplements in heart failure (DANUTRIO-HF)”

• Klinisk professor Anja Bisgaard Pinborg (Institut for Klinisk Medicin), der modtager støtte til ”Cardiometabolic function in Offspring, Mother and Placenta after Assisted Reproductive Technology (COMPART)”

• Lektor Nicolai Albrechtsen (Institut for Klinisk Medicin), der modtager støtte til ”Enabling non-invasive diagnostics of autoimmune liver diseases by state-of-the-art clinical biochemistry”

• Klinisk lektor Kristine Løssl (Institut for Klinisk Medicin), der modtager støtte til ”Improving IVF for women with a diminished ovarian reserve”

• Klinisk forskningslektor Cecilia Lund (Institut for Klinisk Medicin), der modtager støtte til ”Project ZOOM”

• Klinisk professor Marius Henriksen (Institut for Klinisk Medicin), der modtager støtte til ”Self -Managed Exercise in Fitness Centers vs. Physiotherapist-Supervised Exercise for Knee Osteoarthritis. The SELFIT randomized trial”

• Klinisk professor Preben Homøe (Institut for Klinisk Medicin), der modtager støtte til ”The SaTDy Study – A study of Smell and Taste Dysfunctions in COVID-19 patients”

• Klinisk professor Anders Perner (Institut for Klinisk Medicin), der modtager støtte til ”Albumin for intensive care patients with shock - a domain on the Intensive Care Platform Trial (INCEPT) - INCEPT-Albumin”

Se alle de støttede forskningsprojekter.

Kommunikationskonsulent William Brøns Petersen
william.petersen@sund.ku.dk