Københavns Universitet får stor bevilling til at styrke sundhedsfaglige uddannelser og mindske ulighed i sundhed
Institut for Folkesundhedsvidenskab og Center for Online og Blended Learning på Københavns Universitet har fået en bevilling på 52,9 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden til i fællesskab at udvikle sundhedskapacitet i Indien og Kenya.
På Københavns Universitet har Institut for Folkesundhedsvidenskab og Centre for Online and Blended Learning fået en bevilling på 52,9 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden til projektet "Strengthening health professions education institutions in India and Kenya" som en del af Partnership for Education of Health Professionals (PEP ) - et initiativ, som KU har været en del af siden starten i 2022.
Dette femårige initiativ vil fokusere på kapacitetsudvikling i samarbejde med partnere i Indien og Kenya for at forbedre uddannelsessystemerne for sundhedsprofessionelle og imødegå presserende udfordringer som den stigende byrde af kardiometaboliske sygdomme, mangel på sundhedspersonale og underforsynede befolkninger.
Fase 1 lagde et stærkt fundament for det, vi nu sigter mod at opnå - at arbejde tæt sammen med partnere for at skabe bæredygtige, skalerbare løsninger.
Projektet bygger på tidligere samarbejde under PEP, hvor resultaterne omfattede en vellykket etablering af Centers of Excellence i Indien og uddannelse af undervisere i digitale og blandede læringsmetoder. De vigtigste resultater omfattede fælles skabelse af digitale læringsressourcer, herunder udvikling af et Massive Open Online Course om behandling af kardiometaboliske sygdomme, samt fælles mentorordninger inden for uddannelsesforskning.
Anne-Marie Mosbech Jensen, leder af Centre for Online and Blended Learning, siger:
"Fase 1 af dette samarbejde demonstrerede det transformative potentiale i samdesignede, lokalt drevne initiativer. Det lagde et stærkt fundament for det, vi nu sigter mod at opnå - at arbejde tæt sammen med partnere for at skabe bæredygtige, skalerbare løsninger."
Udvidelse af indsatsen for at forandre uddannelse
Med denne bevilling kan partnerne uddybe samarbejdet med fokus på tre centrale mål.
For det første er målet at udvikle partnernes kapacitet til at integrere digitale værktøjer og innovative undervisningsmetoder i deres studieprogrammer med det ultimative mål at udvide adgangen til kvalitetsuddannelse. Aktiviteterne omfatter fælles uddannelse af undervisere i avancerede pædagogiske teknikker, fælles skabelse af digitalt undervisningsmateriale og etablering af bæredygtige undervisnings- og læringsenheder.
For det andet lægger projektet vægt på uddannelsesforskning i samarbejde med partnere i Indien og Kenya for at udforske løsninger på presserende uddannelsesmæssige udfordringer.
Endelig vil projektet tage fat på udfordringer i overgangen mellem uddannelse og klinisk praksis og samarbejde med partnere for at sikre, at sundhedspersonalet er velforberedt på den virkelige verdens krav.
Samarbejde om uddannelsesforskning og kapacitetsudvikling
Gennem samarbejde om forskning i sundhedsprofessionelle uddannelser søger projektet at fremme kapaciteten inden for uddannelsesforskning på partnerinstitutionerne. Forskningen vil tage fat på kritiske udfordringer, som læge- og sygeplejeskoler i Kenya og Indien står over for, såsom digitalisering af uddannelsespraksis, at nå ud til landdistrikter og fjerntliggende områder og etablering af bæredygtige uddannelsesforskningskulturer.
Vi håber, at dette samarbejde ikke kun forbedrer uddannelsesresultaterne, men også giver institutionerne værktøjer til at øge deres forskningskapacitet og dele deres mest succesfulde uddannelsespraksis med verden.
Initiativet lægger også vægt på kapacitetsopbygning gennem udvekslingsbesøg, fælles Ph.d. vejledning, workshop-programmer, mentorordninger og uddannelsesmuligheder. Indsatsen støttes af et robust netværk af forskere og institutioner, hvilket sikrer initiativets bæredygtighed og langsigtede effekt, forklarer Lasse Jensen, adjunkt ved Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet.
"Ved at tage fat på de unikke udfordringer, som undervisere på sundhedsfaglige uddannelser i Indien og Kenya står over for, håber vi, at dette samarbejde ikke kun forbedrer uddannelsesresultaterne, men også giver institutionerne værktøjer til at øge deres forskningskapacitet og dele deres mest succesfulde uddannelsespraksis med verden," siger han.
Kontekstuel forskning bygger bro mellem uddannelse og klinisk virkelighed
En hjørnesten i PEP-projektet vil være et fokus på kontekstuel forskning for at forstå den levede virkelighed for studerende og sundhedspersonale i Indien og Kenya. Målet er yderligere at forstå udfordringer i overgangsfasen fra uddannelse til klinisk praksis og faktorer, der påvirker fastholdelse af arbejdsstyrken.
Jane Brandt Sørensen, lektor ved Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet, siger:
"Vi sigter mod at informere udviklingen af uddannelsesværktøjer ved at forstå de miljøer, hvor sundhedspersonale uddannes og arbejder. Ved at gennemføre dybdegående, kontekstuelle studier kan vi sikre, at de løsninger, vi udvikler i fællesskab, tager højde for de udfordringer, som både studerende og sundhedspersonale står over for i den virkelige verden."
Ligestilling mellem kønnene er et centralt fokus i denne forbindelse, hvor man tager fat på at undersøge de barrierer, der hindrer fastholdelse og forfremmelse af kvinder i lederroller i sundhedsvæsenet.
Gennem fælles workshops, fælles forskningsinitiativer og professionelle netværk er målet med projektet således at samarbejde med partnere i Indien og Kenya om at skabe forandringer i sundhedsuddannelserne. Denne indsats vil ikke kun gavne deres sundhedssystemer, men også tjene som modeller for lignende sammenhænge globalt.
Mette Ide Davidsen, direktør for Global Health Programmes, NNF, er glad for at se partnerskabet fortsætte.
"Dette partnerskab bevæger sig fremad for at etablere stærke internationale samarbejder med det fælles mål at forbedre uddannelsen af sundhedspersonale og i sidste ende bringe bedre forebyggelse og behandling af kardiometaboliske sygdomme til de befolkningsgrupper i Indien og Kenya som har dårligst adgang til sundhedsydelser. Ved at opbygge kapaciteten i de lokale uddannelsessystemer og skabe globale praksisfællesskaber blandt partnerinstitutionerne sikres programmets bæredygtighed ud over projektperioden," siger hun.
Ved at fremme digital innovation, fremme lighed og styrke lokalt lederskab er projektet et eksempel på samarbejdets evne til at skabe bæredygtige og meningsfulde forandringer inden for global sundhedsuddannelse.