10. september 2014

E-learning sætter dansk diabetesforskning på verdenskortet

Globalt klasseværelse

E-learning vinder frem og åbner for nye muligheder for forskningsformidling til hele verden. Københavns Universitet har stor succes med gratis onlinekurser. Blandt andet er kurset Diabetes – A global Challenge et tilløbsstykke med 23.500 studerende fra 179 forskellige lande.

– Over 400 mio. mennesker verden over er påvirket af diabetes. 1 ud af 10 lider af sygdommen og halvdelen er ikke diagnosticeret. Der er brug for, at fagfolk verden over bliver endnu bedre til at forebygge og behandle diabetes. Sådan lægger professor Jens Juul Holst, The Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research, ud i introvideoen på coursera.org – en virksomhed der i partnerskab med de stærkeste universiteter i verden udbyder gratis online-kurser.

E-learning vinder frem og åbner for nye muligheder for forskningsformidling til hele verden.

E-learning vinder frem og åbner for nye muligheder for forskningsformidling til hele verden.

Relevansen er til at få øje på. Og nok netop derfor kører kurset for anden gang med professor Jens Juul Holst og adjunkt Signe Sørensen Torekov som faglige drivkræfter – med stor succes:

– Det har været både lærerigt og sjovt at se, at den forskning, vi laver, og selvfølgelig synes er vigtig, er blevet modtaget med så overvældende positiv feedback, siger Signe Sørensen Torekov.

De studerende på kurset er blandt andet praktiserende læger i ulande, folk fra lægemiddelindustrien, universitetsstuderende verden over og patienter med diabetes. Videoerne på det digitale diabeteskursus er vist 173.000 gange, og eksamensafleveringer og tests er oppe på 43.000. For de forskere der underviser på kurset, er det helt fantastisk at nå så bredt ud. Og det er tilfredsstillende at se, hvor godt selve mediet fungerer:

– Det er nyt for os at undervise på den her måde. Det har været en sjov proces at arbejde med det hold, der understøtter kurserne med videoer og grafik, og det er interessant, at vi får mere aktive studerende end ved en traditionel forelæsning, siger Signe Sørensen Torekov og hentyder til de korte sessioner, undervisningen er brudt op i på Coursera-kurset. Underviseren har cirka otte minutter til at præsentere et emne. Derefter skal de studerende svare på en test, der understøtter læringsmålet inden for emnet.

Desuden danner de studerende studiegrupper og er meget aktive i et diskussionsforum, hvor undervisningsassistenter svarer på spørgsmål fra de studerende.

Læs mere og tilmeld dig her