29. januar 2021

Topforsker skifter til Københavns Universitet

Forskerflytning

Professor Ruth Loos tilslutter sig Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research (CBMR), hvor forskere samarbejder om at afdække de mekanismer, der disponerer for metaboliske sygdomme såsom type 2-diabetes og fedme. Hun etablerer en ny forskningsgruppe og indtræder i rollen som Vice Executive Director i centeret. Flytningen er finansieret af et syvårigt Laureate Research Grant på 50 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden.

Professor Ruth Loos
(Professor Ruth Loos tiltræder på KU i foråret )

Efter et årti i New York City vender den belgiske forsker og professor Ruth Loos tilbage til Europa for at fortsætte sin forskning på Københavns Universitet. Hun tager skridtet efter at have sikret sig et syvårigt Laureate Research Grant på 50 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden, en bevilling, der er skræddersyet til at tiltrække fremragende internationale forskere til Danmark.

Ruth Loos har næsten to årtiers erfaring med at undersøge de genetiske årsager til fedme. I 2005 kom hun til University of Cambridge Institute of Metabolic Science, og i 2011 krydsede hun Atlanten for at slutte sig til Mount Sinai School of Medicine i New York, hvor hun er leder for programmet Genetics of Obesity and Related Metabolic Traits på Charles R. Bronfman Institute of Personalized Medicine. Hun er også medlem af styringskomitéen for GIANT-konsortiet, hvor hun har spillet en central rolle i forbindelse med opdagelsen af 500 gener forbundet med fedme.

Her til foråret skifter hun til Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research (CBMR) ved Københavns Universitet, hvor hun bliver forskningsgruppeleder og Vice Executive Director. Centret blev oprettet i 2010 med det formål at udføre grundlæggende forskning i metaboliske sygdomme såsom fedme og type 2-diabetes.

Greb chancen for at flytte til Danmark

Ruth Loos forklarer, at CBMR’s unikke tværfaglige og samarbejdsvillige kultur giver hende en unik mulighed for at fortsætte sin forskning med at identificere gener, der disponerer folk for fedme.

”Jeg har tidligere arbejdet hos CBMR i forbindelse med et sabbatsår, hvor jeg var omgivet af forskere, hvis hovedfokus var på fedme og type 2-diabetes. CBMR byder på et fremragende miljø af verdenskendte forskere med forskellige ekspertiser inden for metabolisk forskning, der supplerer hinanden. Så da jeg fik muligheden for at slutte mig til dette forskningsmiljø med et generøst Novo Nordisk Foundation Laureate Research Grant, var jeg naturligvis hurtig til at gribe chancen for at flytte til Danmark,” forklarer Ruth Loos.

Dekan Ulla Wewer fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet er stolt over, at det igen er lykkedes universitetet at tiltrække et fremstående internationalt talent, idet det er det fjerde Laureate Research Grant, der er tildelt Københavns Universitet i de seneste måneder.

”Jeg er enormt glad for, at professor Ruth Loos har besluttet at fortsætte sin forskerkarriere ved Københavns Universitet. Ikke alene styrker det den biomedicinske forskning på fakultetet, det giver os også en betydelig fordel i forbindelse med vores mission om at udvikle et attraktivt internationalt forskningsmiljø,” siger dekan Ulla Wewer.

Forvandler genetisk indsigt til bedre behandling

Ruth Loos har ydet væsentlige bidrag til identifikation af sammenhængene mellem genetiske varianter og risikoen for at blive overvægtig. I en igangværende undersøgelse af to millioner mennesker undersøger hun og et hold forskere både den genetiske risiko for fedme og de genetiske faktorer relateret til kroppens fedtfordeling og andre fedmesammenhænge.

”Ved at kende de gener, der er involveret i disse karaktertræk, søger vi at forstå den underliggende biologi bag vægtregulering, hvilket kan hjælpe os til at forhindre vægtøgning. I nogle tilfælde kan generne fungere som mål for lægemidler til behandling af fedme,” siger Ruth Loos.

Ruth Loos planlægger nu et ambitiøst studie, der i 14 dage skal overvåge en række metaboliske indikatorer hos 1.000 mennesker, herunder deres blodsukker, fysiske aktivitet, madindtag og sammensætningen af tarmbakterier. Hun håber, at de detaljerede oplysninger kan hjælpe forskere med at identificere mønstre i folks metaboliske respons på kost og fysisk aktivitet og undersøge, om disse mønstre adskiller mennesker, der er tilbøjelige til at tage på, fra andre, der ikke er det. Denne viden kan føre til anbefalinger om mere individualiseret kost og træning.

”Selvom mit arbejde primært har fokuseret på den genetiske komponent i fedme, er dette ikke mit eneste interesseområde. Mit mål i løbet af de næste syv år er at identificere, hvilke faktorer – genetiske såvel som ikkegenetiske – der gør nogle mennesker mere disponerede for at blive overvægtige eller udvikle type 2-diabetes, og at bruge disse oplysninger til at forbedre behandling og forebyggelse,” siger Ruth Loos.

CBMR’s Executive Director, Juleen Zierath, byder Ruth Loos velkommen til centret, hvor hun vil deltage i et fællesskab bestående af 25 indbyrdes supplerende forskningsgrupper.

”Jeg er rigtig glad for, at Ruth har valgt at slutte sig til os her på CBMR, da hun medbringer mere end to årtiers forskningserfaring inden for de genetiske årsager til fedme. Hun er et enormt aktiv for centret og vil være en del af vores hold af internationale forskere, der arbejder sammen om at afdække de mekanismer, der bidrager til metaboliske sygdomme såsom type 2-diabetes og fedme.”

Peter Stanners
peter.stanners@sund.ku.dk