11. august 2021

Motion gør dig sundere ved at regulere dit DNA

FORSKNING

Løb en tur og få ændret dit DNA. De gavnlige effekter af motion udpringer af ændringer i dine gener, viser forskere fra Københavns Universitet. Ændringerne påvirker også andre organer end dine muskler, heriblandt din hjerne.

Graf
Foto: Jonathan Borba/Unsplash.

Det er almindelig kendt, at motion er sundt. Regelmæssig motion nedsætter nemlig risikoen for udviklingen af stort set alle kroniske sygdomme, men forskerne er ikke helt sikre på, hvordan det præcis går til.

I et nyt studie viser et forskerhold fra Københavns Universitet for første gang, at motion regulerer DNA’et i skeletmusklerne for at kunne holde kroppen sund, så nye signaler etableres i cellen. Ændringerne sker i det område af genomet, der er forbundet med sygdom, og denne type ændringer kaldes epigenetiske ændringer.

DNA er den molekylære instruktionsmanuel til alle cellerne i vores krop. Nogle dele af DNA’et er gener, der er instruktioner til at lave proteiner, mens andre dele af DNA’et kaldes enhancere. Enhancere regulerer, hvilke gener, der skal tændes eller slukkes. I studiet viser forskerne, at regelmæssig motion ændrer på de enhancer-regioner af DNA’et, som er kendt for have forbindelse med udvikling af sygdom.

I forsøget deltog en række unge mænd, som skulle dyrke udholdenhedstræning gennem seks uger. Deltagerne fik taget vævs-prøver fra lårmusklen før og efter forsøget. Efter forsøget kunne forskerne se, at alle deltagerne havde ændringer i den epigenetiske information i muskelcellerne.

”Vores studie viser, at der findes en mekanisme, der er ansvarlig for de kendte fordele ved motion. Vi har forbundet hver enhancer til et gen, og det gør, at vi har liste over direkte target-gener, som kan mediere effekten,” fortæller professor Romain Barrès fra Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research, som er hovedforfatter på studiet, der er udgivet i tidsskriftet Molecular Metabolism.

graph

Motion gavner også din hjerne og andre organer

Forskernes hypotese var, at udholdenhedstræning ændrer enhancernes aktivitet i skeletalmusklerne. Efter forsøget kunne de se, at der var strukturændringer i enhancerne. Og ved at forbinde denne del af genomet til en genetisk database viste det sig, at mange af de ændrede enhancere var forbundet til områder, der påvirker sygdomsudvikling.

Men motionen viste sig ikke kun at forbedre de muskler, der blev brugt under træningen. Også fjerntliggende organer som for eksempel hjernen oplevede gavnlige effekter. Denne afledte effekt kan have at gøre med de signaler, som musklerne sender ud i blodet.

Det tyder på, at motion kan skabe genetiske ændringer, der er forbundet med kognitiv aktivitet. Det åbner ifølge forskerne for, at man kan identificere, hvordan motion påvirker hjernen gennem muskelaktivitet.

”Vores data er evidens for, at der er en funktionel forbindelse mellem epigenetisk ændringer af enhancere og deres aktivitet efter motion, samt påvirkning af sygdomsrisici hos mennesker,” siger adjunkt Kristine Williams, studiets førsteforfatter.

Læs studiet i Molecular Metabolism her, ’Epigenetic rewiring of skeletal muscle enhancers after exercise training supports a role in whole-body function and human health’

Professor Romain Barrès
barres@sund.ku.dk