12. juni 2023

To SUND-forskere modtager fellowships fra Lundbeckfonden

Bevillinger

Hvert år uddeler Lundbeckfonden forskningsbevillinger på 10 millioner kroner i såkaldte fellowships. I år modtager to forskere fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet hver denne bevilling til deres forskning.

billede af modtagerne
Foto: Pressemateriale.

Muligheden for at oprette egen forskningsgruppe ved et dansk universitetshospital eller et dansk universitet – og samtidig få fem års arbejdsro til virkelig at fordybe sig i et projekt inden for det sundhedsvidenskabelige område.

Det er, hvad yngre forskere kan se frem til, hvis de får et LF Fellowship – som er på i alt 10 mio. kr., der udbetales over en periode på fem år.

LF Fellows-programmet støtter talentfulde unge forskere med ambitioner om at blive forskningsledere. Bevillingerne er med til at sikre, at forskere får den økonomiske frihed og stabilitet, der er nødvendig for at forfølge deres videnskabelige ambitioner og blive internationale forskningsledere.

Stort tillykke til adjunkt Celia Kjærby fra Center for Translational Neuroscience og lektor Mikkel Herly fra Institut for Immunologi og Mikrobiologi!

Celia Kjærby

Adjunkt og gruppeleder ved Center for Translationel Neuromedicin, Københavns Universitet, har af Lundbeckfonden fået et fellowship på i alt 10 mio. kr.

Titel: The role of sleep microarchitecture on cognitive abilities in Alzheimer’s disease

Med denne femårige forskningsbevilling kan Celia Kjærby etablere sin egen forskningsgruppe ved Københavns Universitet.

Søvn spiller en vigtig rolle for vores kognitive funktionsniveau, og Celia Kjærby forsker i de mikrostrukturer i søvnen, som er ansvarlige for at lagre hukommelse, når vi sover.

Celia Kjærby vil via sit fellowship undersøge, om forstyrrelser i søvns mikrostruktur spiller en rolle i udviklingen af demens i Alzheimer's sygdom, og om det er muligt at mindske risikoen for demens ved at ændre på søvnens mikrostrukturer.

Mikkel Herly

Lektor på Institut for immunologi og mikrobiologi, Københavns Universitet, og læge i plastikkirurgi, Rigshospitalet, har af Lundbeckfonden fået et fellowship på i alt 10 mio. kr.

Titel: Strategies for preventing implant rejection after breast reconstruction

Bevillingen udbetales over fem år, og går til at Mikkel Herly kan etablere sig som forskningsleder af egen gruppe på Rigshospitalet og Københavns Universitet.

Mikkel Herly forsker i kapselskrumpning, som er en proces hvor immunforsvaret afstøder brystimplantater, der særligt rammer kvinder, der har fået en brystrekonstruktion. Hypotesen er, at bakterier på overfladen af brystimplantater er afgørende for, om kvinderne afstøder deres implantat.

Sammen med sin forskningsgruppe vil Mikkel Herly undersøge samspillet mellem bakterier, implantatet og immunforsvaret. Fundamentet for forskningen er verdens største biobank med brystimplantater og biopsier fra den bindevævskapsel, der omslutter implantatet, som Mikkel Herly og hans gruppe har opsamlet fra over 800 kvinder.

Mikkel Herly håber, at hans forskning kan bruges til at udvikle nye strategier for at forebygge og behandle kapselskrumpning hos kvinder, der får brystrekonstruktion efter kræft, og at den nye viden kan komme alle patienter med medicinske implantater til gavn.