Reservoir
Der er noget morbidt og eksistentielt gruopvækkende over Christian Lemmerz store tegning af en figur positioneret med hovedet nedad. Som en menneskekrop hængt op i en slagtehal eller et legeme gespenstagtigt svævende i det tomme rum.
2015. Blandede medier på papir.
Mens figurens position kan vække associationer til det livløse – hængende eller svævende, fremstår tegningens skitserende og gestiske kridtstreg omvendt livskraftig og fuld af spor fra en kunstnerisk energiudladning.
Netop det arbejde, der er lagt i værket, er afgørende her. For Lemmerz betragter sine tegninger som værk og proces på samme tid. Han arbejder intuitivt og lader motivet vokse frem undervejs i tegneprocessen. Om sin metode fortæller kunstneren: ”En tegning er en bevægelse frosset i tid, og for mig ligger det at tegne tæt på dans eller kamp. Det er noget kropsligt.”
Christian Lemmerz er især kendt for sine skulpturelle værker i materialer som margarine, bronze og marmor. Men han har altid tegnet og arbejdet med tegningen – både som kunstnerisk medie i egen ret og som skitseforlæg til skulpturerne. I tegninger såvel som skulpturer udforsker kunstneren menneskets væren i verden, ikke mindst de eksistentielle grundvilkår der rammesætter tilværelsen, som livets afgrænsning og kroppens tyngde. Værkerne kan være konfronterende, men samtidig sker det altid i dialog med kunsthistorien. I tegningen kommer det til syne som en efterklang i hans streg, hvor Lemmerz har hentet inspiration i alt fra de første hulemalerier over renæssancemennesket Michelangelos anatomistudier af kroppen til vor tids tegneseriestriber.
Deponeret af Ny Carlsbergfondet