Phassa

Det bliver næsten ikke mere enkelt: Et lysende neonrør bøjet som var det en streg tegnet i hånden og en grå cirkelform på kulsort baggrund. Den dansk-svenske kunstner Gun Gordillos  værk er minimalt i komposition og virkemidler, men lyser bogstavelig talt af nærvær.

2016. Neonrør, blu, kalk og træ.

Det kompakte kvadratiske værk er betitlet ’phassa’, et begreb der indenfor buddhismen betegner det moment, hvor et sansende organ, den sansendes bevidsthed og et objekt mødes i udveksling. Det er en meditativ og kontemplativ sansning, som når man vedholdende fastholder både blikket og bevidstheden på et eneste indtryk. Her kan vi lade os fiksere af værket, men i videre forstand også alle de andre visuelle fænomener, verden præsenterer os for.

Gordillo har arbejdet i et væld af forskellige materialer, som glas, plastik og bly, men gennemgående for hendes arbejde er neonlyset, som hun bøjer og vender i et utal af former og lader bevæge sig i rum og over flader, både indenfor kunstinstitutioner og i det offentlige rum. Neonlyset er i Gordillos værker langt fra det farverige, påtrængende og effektivt sælgende sprog, som man normalt forbinder den industriformede neon med. I stedet slynger det sig skulpturelt legende og henslængt undersøgende. Som i værket her, hvor det foldede lys i samklang med den bløde runde form, skaber et malerisk flertydigt motiv, der på én gang emmer af stilstand og dirrer af bevægelse.


Deponeret af Ny Carlsbergfondet