Kvalitetssikring af uddannelse og undervisning på SUND

Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet (SUND) udbyder uddannelser inden for det sundhedsvidenskabelige område og uddanner dimittender til det danske sundhedsvæsen i bred forstand. Uddannelserne omfatter professionsbacheloruddannelser, bacheloruddannelser, kandidatuddannelser – hvoraf tre er myndighedsregulerede autorisationsuddannelser – samt masteruddannelser, en erhvervsuddannelse og en videregående voksenuddannelse.

Dimittenderne uddannes til såvel den offentlige som den private sektor. Hovedaftagerne er stat, regioner og kommuner samt forsknings-, produktions- og udviklingsvirksomheder inden for life science-industrien, såvel som private apoteker, tand- og dyreklinikker m.fl.

Samfundsrelevante uddannelser

Fakultetets uddannelser skal møde samfundets behov for arbejdsmarkedsparate, professionelle og forskningskompetente dimittender med den nyeste teoretiske og praktiske viden. Det er fakultetets ansvar at sikre, at uddannelsernes kompetencemål afspejler fagenes faglige og forskningsmæssige udvikling samt samfundets og arbejdsmarkedets behov for dimittender med relevante kompetencer. Denne opgave løser fakultetet blandt andet ved at arbejde med en målrettet forskningsstrategi og ved opretholdelse og fortsat udvikling af et effektivt kvalitetssikringssystem for uddannelserne i tæt dialog med såvel interne som eksterne interessenter; herunder aftagere.

Kvalitetssikring af uddannelser

Kvalitetssikringssystemet på SUND skal sikre, at indholdet i fakultetets uddannelser afspejler samfundets behov for sundhedsvidenskabelige dimittender med en omfattende viden og brugbare kompetencer inden for f.eks. analyse, systemudvikling, planlægning, behandling, forebyggelse og innovation, og at dimittendernes metodevalg og opgaveløsninger tager udgangspunkt i nyeste forskningsresultater og evidens.

Kvalitetssikringsarbejdet forudsætter et tæt samarbejde mellem fakultetets faglige og administrative enheder. De forskellige procedurer og retningslinjer i kvalitetssikringssystemet sikrer en tydelig ansvars- og arbejdsfordeling og klarhed om arbejdsgange og processer for de forskellige måder, hvorpå kvaliteten af uddannelse og undervisning monitoreres og udvikles – fra dekan til studerende.