Organisation og ansvar i kvalitetssikring af uddannelser

Dekanen er den øverst ansvarlige på fakultetet og har således det overordnede ansvar for kvalitetssikring af fakultetets uddannelser.

Kvalitetssikringen sker i tæt samarbejde med fakultetets institutledere, studienævn og studieledere, samt en række nævn, råd og udvalg, der rådgiver dekanen i forbindelse med arbejdet med sikring af undervisning, uddannelser og uddannelseskvalitet.

SUNDs kvalitetssikringssystem bygger på generelle KU-politikker såvel som på lokale SUND-politikker, og udmøntningen af politikkerne er formuleret i en række procedurer og retningslinjer. Kvalitetssikringsprocedurer og retningslinjer på SUND er ikke blot vejledende, men skal efterleves som formuleret. Gennem rækken af funktionsbeskrivelser og procedurer er det klart beskrevet, hvilke roller og ansvar de forskellige personer, udvalg og nævn på fakultetet har i forbindelse med kvalitetssikringsopgaven.

Diagram over organisation: Dekanen er den øverst ansvarlige på fakultetet og har således det overordnede ansvar for kvalitetssikring af fakultetets uddannelser. Kvalitetssikringen sker i tæt samarbejde med fakultetets institutledere, studienævn og studieledere, samt en række nævn, råd og udvalg, der rådgiver dekanen i forbindelse med arbejdet med sikring af undervisning, uddannelser og uddannelseskvalitet.

 

 

Studieledere, studienævnsformænd og institutledere har ansvar for en eller flere uddannelser. Kursusansvarlige og undervisningsudvalg har ansvar for undervisning på et eller flere kurser. Det specifikke ansvar for de enkelte fora og agenter er uddybet i funktionsbeskrivelser, som kan findes på SUNDs side om kvalitetssikring på KUnet.

 

 

SUND har formuleret en række procedurer og retningslinjer for kvalitetssikring, som sikrer processer for planlægning, udvikling, evaluering og styring af uddannelser og undervisning. Derved understøttes Københavns Universitets procedurer og retningslinjer for uddannelseskvalitet.

 

 

Uddannelsernes aftagerpaneler bidrager med råd og vurderinger af uddannelseskvalitet, ændringer af studieordninger og uddannelsernes relevans fra et arbejdsgiverperspektiv.

 

 

 

Studienævnene arbejder kontinuerligt og systematisk med at udvikle og justere uddannelserne i forhold til udvikling i forskning og arbejdsmarkedsbehov.

 

 

SUND har fem sundhedsfagligt definerede uddannelsesråd. Uddannelsesrådene er rådgivende og sikrer fælles kommunikation mellem institutledere, studieledere, studienævnsformænd, kursusansvarlige, eksamensansvarlige og studerende.

 

 

De studerende spiller en aktiv rolle i kvalitetssikringsarbejdet gennem deres deltagelse i råd og nævn - herunder studienævnAkademisk Råd og Studenterforum - samt ved at evaluere undervisningen. Undervisningsevalueringen følger de generelle KU-retningslinjer og omfatter systematisk evaluering af de studerendes oplevelse af kurser udbudt på SUND. Med henblik på systematik og målrettet opfølgning modtager kursusledere, studieleder, studienævn og institutledere samt hospitalsledelse (hvor relevant) efter hvert semester tilbagemelding på de studerendes evaluering. Læs mere om undervisningsevaluering på SUND.