Organisation og ansvar i kvalitetssikring af uddannelser

Dekanen er den øverst ansvarlige på fakultetet og har således det overordnede ansvar for kvalitetssikring af fakultetets uddannelser.

Kvalitetssikringen sker i tæt samarbejde med fakultetets institutledere, studienævn og studieledere, samt en række nævn, råd og udvalg, der rådgiver dekanen i forbindelse med arbejdet med sikring af undervisning, uddannelser og uddannelseskvalitet.

SUNDs kvalitetssikringssystem bygger på generelle KU-politikker såvel som på lokale SUND-politikker, og udmøntningen af politikkerne er formuleret i en række procedurer og retningslinjer. Kvalitetssikringsprocedurer og retningslinjer på SUND er ikke blot vejledende, men skal efterleves som formuleret. Gennem rækken af funktionsbeskrivelser og procedurer er det klart beskrevet, hvilke roller og ansvar de forskellige personer, udvalg og nævn på fakultetet har i forbindelse med kvalitetssikringsopgaven.

 

 

Studieledere, studienævnsformænd og institutledere har ansvar for en eller flere uddannelser. Kursusansvarlige har ansvar for undervisning på et eller flere kurser. Roller og ansvar er uddybet i funktionsbeskrivelser, som kan findes på SUNDs side om kvalitetssikring på KUnet.

 

 

SUND har formuleret en række procedurer og retningslinjer for kvalitetssikring, som sikrer processer for planlægning, udvikling, evaluering og styring af uddannelser og undervisning. Derved understøttes Københavns Universitets procedurer og retningslinjer for uddannelseskvalitet.

 

 

Uddannelsernes aftagerpaneler bidrager med råd og vurderinger af uddannelseskvalitet, ændringer af studieordninger og uddannelsernes relevans fra et arbejdsgiverperspektiv.

 

 

 

Studienævnene arbejder kontinuerligt og systematisk med at udvikle og justere uddannelserne i forhold til udvikling i forskning og arbejdsmarkedsbehov.

 

 

SUNDs undervisningsudvalg (SUU) består af viceinstitutledere for undervisning (VILU) og kernemedarbejdere med lignende funktioner på institutter uden en VILU. SUU blev oprettet i foråret 2024 og er et ledelsesforum på tværs af SUNDs institutter og centre med fokus på det uddannelsesstrategiske område. Her kan prodekan for uddannelse drøfte strategiske, politiske og praktiske dagsordener med repræsentanter for uddannelsesledelse og fagmiljøer.

 

 

De studerende spiller en aktiv rolle i kvalitetssikringsarbejdet gennem deres deltagelse i råd og nævn - herunder studienævnAkademisk Råd og Studenterforum - samt ved at evaluere undervisningen. Undervisningsevalueringen følger de generelle KU-retningslinjer og omfatter systematisk evaluering af de studerendes oplevelse af kurser udbudt på SUND. Med henblik på systematik og målrettet opfølgning modtager kursusansvarlig, studieleder, studienævn og institutledere samt hospitalsledelse (hvor relevant) efter hvert semester tilbagemelding på de studerendes evaluering. Læs mere om undervisningsevaluering på SUND.

 

 

Der findes to uddannelsesråd på SUND: Uddannelsesrådet for farmaceutisk videnskab under Pharmaschool og Uddannelsesrådet under Skolen for veterinærmedicin og husdyrvidenskab (Vetschool). Uddannelsesrådene er rådgivende og sikrer fælles kommunikation om uddannelse og undervisning mellem de relevante institutledere, studieledere, studienævnsformænd, kursusansvarlige, eksamensansvarlige og studerende.


Læs mere om Uddannelsesrådet for Pharmaschool
Læs mere om Uddannelsesrådet for Vetschool